В материала е изложено как да се нарисуват цветя в техниката на акварела. Това е за тези които обичат да рисуват и им трябва малко помощ. Избираме кокичета, тъй като това е техният сезон и лесно може да се направи такава постановка. Хубаво е цветята които ще рисуваме да бъдат живи и да са поставени пред нас. Защо? Ами защото се постигат няколко цели при този начин на рисуване от натура. Но най – важното е, че рисунката става по -жива. Може и по фотография да се рисува разбира се, но не е желателно. Работата по акварела е обяснена в няколко последователни стъпки. Какво ни е необходимо за задачата?
-
букетче живи цветя (кокичета) във вазичка или чаша
-
лист обикновена офсетна хартия А4 и лист акварелна хартия закрепен върху подложка
-
графитен молив НВ или В, гумичка
-
акварелни (водни бои)
-
четки за акварел 2 броя, кръгли, една малка и една голяма
-
и естественно време, за да може да се изпълни задачата
Първо трябва да се намери подходящо място, където да се поставят цветята. В този конкретен случай стъклената чаша със кокичетата е поставена на дървена подложка със естествен цвят , а за фон служи тъмна мебелна плоскост. Добре ще е осветяването да бъде от едната страна. Разполагаме се на около 1- 1,50м от вазичката (чашата) с цветята. Това е оптималното разстояние за цветя с такава големина. Преди да започнем да рисуваме трябва внимателно да огледаме постановката. Обръщаме внимание колко е висока вазичката спрямо цялата височина, до най – високото цвете и широчината на букета как се съотнася към височината. Това са така наречените пропорции . От правилното им изобразяване зависи доколко точна и вярна работа ще направим. Вземаме листа офсетна хартия и само със молив рисуваме етюд само със молив. Тук може да се използва гумичката. Целта е да уточним особенностите , характерните неща и разположението във листа.
Ако кокичетата са на студено цветенцата са затворени, ако са в топло помещение се отварят. Така че е хубаво, когато ги сложите, да се изчака малко и тогава да се започне работа. Лесни са за рисуване защото имат много характерна форма.
Следващия етап е работа върху акварелната хартия. Залепваме я със бояджийско тиксо от четирите страни върху някаква подложка. Започваме работа със молива, като вече не е желателно да се използва гумичка. При разполагането във листа има няколко общи правила – изображението не трябва да е много малко и не трябва да е много голямо, трябва да има достатъчно въздух около него и да не опира до долния или горния край .
Със леко докосване отбелязваме общата форма и пропорциите.
Уточняваме подробностите и детайлите.
Молива трябва много леко да докосва хартията . В процеса на работа рисунката често трябва да се гледа отдалече. Т.е. Застава се на разстояние около 1,50 -2 м и се сравняват рисунката и постановката. Тогава най -ясно се виждат грешките, ако са допуснати такива.След като приключим със моливната рисунка , подготвяме акварелните бои. Четките е желателно да са от катеричи косъм. За конкретната постановка са използвани две кръгли четки (катеричи косъм) – малка и голяма. Може да се използва и качествена синтетика.
Боите задължително трябва да са навлажнени за да отдават хубаво пигмента.
Започваме да полагаме основният тон като четката трябва обилно да е напоена с вода. Използваме виолетов тон.Работим отгоре надолу. Бялото на цветчетата ще го постигнем като пазим хартията чиста на тези места и ги заобикаляме със боята. Това може да се постигне и със маскираща течност.
Листа леко се нагъва от влагата. Колкото е по - качествена акварелната хартия ,толкова са по – малки деформациите. Оставяме листа леко да поизсъхне. Но трябва да се внимава да не пресъхва съвсем. Ако пресъхне листа леко се навлажнява със пулверизатор. Тук първата част свършва.Само да уточня , че това е метод на работа върху суха повърхност. Ако има интерес към темата, в края на довършителният пост ще напиша скайп адрес за онлайн консултации.